Atelierroute Utrecht | weekend 9 & 10 oktober | 12-17 uur

over de kunstenaar

Ik ben een zelfverklaard beeldend kunstenaar. Sommige mensen vinden dat prachtig, anderen vinden het arrogant. Take it or leave it.

Voordat ik begon met schilderen, werkte ik als redacteur, tekstschrijver, speechschrijver en communicatieadviseur. Onder andere voor de rijksoverheid. Ik ben afgestudeerd in de bestuurskunde. Een interessante carrière waarin ik veel heb geleerd, maar schilderen was eigenlijk mijn ware liefde. Dus ik prijs mezelf gelukkig dat ik me daarop kan toeleggen. 

Rond mijn 45e begon ik met schilderen. Ik heb geen kunstacademie genoten. Gelukkig maar, want ik heb mensen eraan kapot zien gaan, vooral degenen die er als volwassenen aan begonnen. Er is teveel versleten dogmatiek en te weinig heldere didactiek op de kunstacademies. En er heerst vaak een onveilige sfeer. (Meer hierover in dit artikel.)

Ik heb wel een ruim aantal cursussen tekenen en schilderen gevolgd, zowel in Nederland als in Italië.

Schilderen is een leerproces op zichzelf. Ik reik altijd iets verder dan ik kan. Ik zoek altijd naar hoe het ook anders kan. Als ik dat blijf doen, wordt het nooit een trucje. Dan blijf ik zoeken en proberen. De keerzijde van de medaille is dat schilderijen vaak mislukken. Mislukte schilderijen laat ik niet zien, maar ik leer er wel iets van. Soms zie ik meteen wat ik heb geleerd. Soms dringt het pas jaren later tot me door.


Omdat ik tijdens het schilderen dus altijd probeer iets verder te reiken dan ik kan, ben ik meestal aan het ploeteren. Maar soms is daar ineens een onzichtbare derde hand die mee schildert, waardoor ineens duidelijk wordt waartoe al het geploeter moet leiden. Noem het flow. Of inspiratie misschien.

Of die onzichtbare hand meewerkt, kan ik niet afdwingen. Als het gebeurt, ontstaat er bijna altijd een schilderij waarover ik tevreden ben. Dat zet ik dan in de etalage. Dat wil zeggen: om te beginnen plaats ik het op deze website en daarna zet ik het mogelijk ook in mijn nieuwsbrief (Atelierbericht) en op Instagram en andere sociale media. En ik laat zulke schilderijen uiteraard graag zien tijdens tentoonstellingen.

Ik werk vrijwel altijd in olieverf op doek. Het formaat van mijn doeken varieert van 24x30cm tot 80x100cm. Soms schilder ik op papier. Enkele jaren geleden werkte ik ook veel met pastelkrijt op papier. En ik maakte knipsels. Sommige daarvan zijn verkocht. Ik heb vooral veel werk in olieverf op doek verkocht.

 

Er is nu origineel werk te koop via mijn webshop.


Mijn thema’s draaien in een cirkeltje rond: de meeste thema’s die ik ooit heb opgepakt, komen vroeg of laat terug. De zeegezichten zijn in de meerderheid, maar ook de landschappen en de bloemstillevens komen tot nu toe altijd terug. Een paar jaar geleden heb ik ook koeien geschilderd. De zeldzame Lakenvelders zijn mijn favorieten. Ook zij zullen waarschijnlijk wel terugkomen.


Voor mijn zeegezichten is de Noordzeekust een belangrijke inspiratiebron. Daar kwam ik als kind al. Mijn landschappen waren een tijdlang Italiaans, maar worden steeds vaker door het Nederlandse vlakke land geïnspireerd. Bloemen sporen mij steeds weer aan om ze te schilderen: klaprozen, tulpen, rozen en zonnehoedjes.

Ga naar de online gallery. 

Tijdens exposities vragen mensen vaak "waar is dit?" als ze een landschap of een zeegezicht bekijken. Dan vertel ik altijd dat het geen plaats is waar je naartoe kunt gaan. Je kunt het niet op GoogleMaps terugvinden. Het schilderij is vaak een samenstelling van indrukken die ik heb opgedaan. Dat geldt ook voor de bloemen en de koeien: ik probeer ze niet na te schilderen, maar ik probeer weer te geven wat ik als hun essentie ervaar. Daarmee balanceer ik soms op de rand van het abstracte, maar mijn werk is overwegend figuratief.

Als ik schilder, maak ik vanuit de rust van mijn atelier mentaal de sprong naar buiten. Met schetsen en foto’s als steunpunten, probeer ik me voor te stellen hoe het er uitziet aan het strand of op het land. Beter gezegd: hoe 'my mind’s eye' het buitenleven ziet. De waarneming die ooit is gedaan, gaat door een filter van tijd, afstand, herinnering en verbeeldingskracht. Pas daarna komt er verf op het doek.

Daarom schilder ik zelden 'en plein air’. Dan zit je buiten, bijvoorbeeld middenin een landschap dat je wilt schilderen. Dan komt dat landschap dus heel dichtbij. Die nabijheid maakt voor mij de verleiding groot om alles letterlijk te gaan naschilderen. Dat vind ik wel leuk en nuttig, maar vooral als oefening. Ik kan dan mijn eigen interpretatie minder goed vinden.

Soms heb ik behoefte om mijn manier van werken toe te lichten. Bovendien voel ik mij als vrijgevestigd beeldend kunstenaar ook vrij om te zeggen wat ik vind van bepaalde ontwikkelingen in de samenleving. Daarom ben ik in 2021 met het schrijven van Flarden begonnen.

Rondom het schilderen is veel ander werk te doen; ik doe de marketing en communicatie zelf. Deze website is daar een voorbeeld van: vormgeving, foto's, tekst, ik doe alles zelf.

Ik bepaal zelf mijn verkoopbeleid en mijn prijzen. Daar zit geen verdienmodel achter. Ik wil graag dat mijn schilderijen ook betaalbaar zijn voor mensen met een beperkt budget.


Ook ga ik zelf achter expositiemogelijkheden aan. Dat is een kwestie van kansen benutten. Ik neem meestal deel aan de Atelierroute Utrecht. En ik heb jarenlang geëxposeerd tijdens de grote wijnproeverijen van een Nederlandse wijnhandelaar. Ook heb ik geëxposeerd in het bekende kerkje van Aerdt, op uitnodiging van Kunstkring Het Gelders Eiland. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de laatste jaren. Ik ben altijd geïnteresseerd in nieuwe expositiemogelijkheden.

Een goede expositie heeft een prettige sfeer en een persoonlijk tintje. Dat is niet overal haalbaar. Daarom heb ik in 2012 het concept Living Gallery bedacht: een galerie in de huiskamer. Dat concept ben ik sindsdien aan het verfijnen. In 2017 heb ik professionele galeriebelichting in de huiskamer laten aanbrengen.

Beknopte informatie over mijn loopbaan voordat ik ging schilderen staat op Linkedin.
Heb je vragen, tips of opmerkingen, mail me gerust.

Kijkje nemen in het atelier en schilderijen bekijken in de Living Gallery?
Maak gerust een afspraak.

Mijn nieuwe profielfoto is een selfie bewerkt met Photoshop en Procreate. Hieronder een timelapse video van het werkproces: