Over de kunstenaar

In 2013 heb ik me gevestigd als zelfstandig beeldend kunstenaar. Ik werk in Utrecht, waar ik ook woon met mijn levenspartner Frans. 

Ik ben overwegend autodidact. In de loop der jaren heb ik wel allerlei teken- en schildercursussen gevolgd in Nederland (o.a. de Wackers Academie in Amsterdam) en in Italië (privélessen van kunstdocente Irma Weissenbach; zij gaf ook les aan de kunstacademie in Rome).

 

Mijn weg naar de kunst

Voordat ik in 2013 begon als beeldend kunstenaar, was ik werkzaam in het communicatievak: als redacteur, journalist, copywriter, speechschrijver en communicatieadviseur. Veel kennis en ervaring die ik toen heb opgedaan, kan ik nog steeds toepassen bij de promotie van mijn beeldende kunst.

Tijdens mijn loopbaan in het communicatievak had ik vaak het vage gevoel dat ik eigenlijk iets anders wilde doen. Ik wist niet zo goed wat ik daarmee moest, totdat ik voorzichtig begon met tekenen en schilderen.

 

Fascinaties

Van het begin af aan ben ik geboeid door de mogelijkheden om illusies van ruimte en diepte te creëren in het platte vlak. Ook het creëren van een gevoel van beweging in het stilstaande beeld blijft me bezighouden.

Ik zoek ook naar de essentie van dingen. Bijvoorbeeld: wat maakt een boom een boom? Wanneer is het geen boom meer, maar alleen een aantal abstracte lijnen, vormen en kleuren?

In eerste instantie werkte ik figuratief, maar op den duur ben ik de grens met de abstractie steeds meer gaan opzoeken, omdat ik niet wil voorschrijven wat de kijker moet zien en ervaren. Ik ben altijd heel blij als mensen zeggen dat mijn werk ruimte biedt voor persoonlijke interpretaties, want ik probeer meerduidigheid en gelaagdheid te creëren.

 

Beeldtaal en techniek

Ik werk met olieverf op doek of paneel. En ik schilder digitaal met Procreate op mijn iPad. Ik breng schilderkunst en digitale kunst bij elkaar door klassieke schildertechnieken te vertalen naar het digitale domein en vice versa. Zodoende ontwikkel ik een hybride beeldtaal waarin traditie en vernieuwing elkaar versterken.

In het digitale domein werk ik met lichtkleuren (RGB: rood, groen en blauw), terwijl het werken met olieverf is gebaseerd op pigmentkleuren. Ik pendel bewust tussen analoog en digitaal om tot iets nieuws te komen. Een voorbeeld:

- Ik begin met een snelle kleurenstudie in Procreate.
- Die vertaal ik naar een olieverfschilderij.
- Daarvan fotografeer ik een detail en daar maak ik een nieuw digitaal werk van, met een nieuw kleurpalet.

 

Kleur als pijler

Mijn palet kies ik intuïtief. Ik voel of iets werkt, voordat ik het kan beredeneren. Vaak weet ik al met welk palet ik ga werken, voordat ik de compositie heb bepaald. Kleuren kunnen een sfeer maken of breken. Ze kunnen verstillen, verrassen, irriteren, verwarmen of juist afstand creëren. Daarom is kleurgebruik een belangrijke pijler onder mijn werk.

Op den duur ben ik me wel gaan afvragen hoe mijn intuïties zich verhouden tot kleurtheorie. Het bestuderen van kleurtheorieën leidt soms tot bruikbare inzichten, waarmee ik mijn kleurgevoel kan verfijnen.

 

Inspiratie

Ik laat me inspireren door natuurlijke vormen en patronen: landschap, bloemen, bomen, de golven van de zee, de lijnen in marmer. Maar ook de geometrische structuren van roosvensters vind ik boeiend.

Verder ben ik geïnspireerd door kunstenaars die kinderlijke eenvoud niet schuwen en die authenticiteit voorop stellen, zoals Paul Klee en Etel Adnan. Als het werk van een kunstenaar me echt raakt, wil ik er meer over weten. En ook in bredere zin ben ik geïnteresseerd in kunstgeschiedenis. Verder vind ik kleurentheorie en typografie interessant.

Meer op de achtergrond staan mijn interesses in literair proza (liefst Brits of Amerikaans), filosofie en psychologie. Ook dans en beweging zijn voor mij belangrijk. Ik dans Argentijnse tango (zowel leider als volger) en ik volg lessen in Feldenkrais. Dans en beweging beïnvloeden mijn gevoel voor compositie en flow in het beeld.

 

Voor wie ik werk

Ik maak mijn werk voor iedereen, variërend van ervaren kunstkenners tot nieuwsgierige kijkers die misschien nog niet veel met kunst hebben. Het gaat me erom dat mensen iets herkennen in mijn werk; dat er iets resoneert: een gevoel, een ervaring, een stemming. Als dat gebeurt, ontstaat er een dialoog tussen het werk en de kijker.

Mijn werk komt het best tot zijn recht in een kleine galerie, bij mensen thuis of in een kantooromgeving. Het werk in olieverf op doek of paneel is bescheiden van formaat (maximaal 100x80cm), terwijl het digitale werk ook veel groter afgedrukt kan worden. Een digitaal werk dat ik in opdracht maakte voor een bedrijf, bestaat uit twee panelen van elk 370x185cm.

 

Tentoonstellingen en verkoop

Sinds 2016 doe ik elke twee jaar mee met de Atelierroute Utrecht. Verder ben ik altijd geïnteresseerd in andere expositiemogelijkheden. In 2019 had ik een expositie bij Kunstkring Het Gelders Eiland in Aerdt. En in 2024 een solo-expositie in Driebergen-Rijsenburg.

Mijn werk is inmiddels opgenomen in privécollecties in binnen- en buitenland. Tot nu toe heb ik ruim 80 kunstwerken verkocht. Bovendien heb ik een webshop met ‘merchandise’, zoals kalenders en fine-art prints op papier of karton.

Deze zelfportretten maakte ik in 2021 op mijn iPad.
Zelfde persoon, verschillende stemmingen.