nieuw werk - new work

Titel, formaat en prijs staan vermeld bij elk schilderij.
Geïnteresseerd? Neem contact op: anet@anetverdonk.nl of 06 24647407. Bestel direct, of kom eerst kijken in onze living gallery.

-

Title, size and price are listed with each painting.
Interested? Contact:anet@anetverdonk.nl or+31624647407. Order directly, or have a look first in our living gallery.

(Translation of the stories behind the paintings will follow asap.)

 


Irissen 1 (2020) olieverf op doek, 60x40cm, €475
Deze irissen zijn vorig jaar geschilderd in een eigentijdse versie van de beproefde clair-obscur stijl. Daarna heeft het schilderij een jaar staan drogen. Vervolgens is het zacht glanzend gevernist. Dit schilderij straalt bij elke lichtval een andere sfeer uit. Het is heel gelaagd en heeft veel structuur. Van sommige irissen zie je alleen de contouren via het reliëf in de opgedroogde olieverf.

Wat inspireerde mij tot dit werk?
Deze irissen zijn gebaseerd op foto’s en schetsen die ik al jaren geleden heb gemaakt in Italië. Bijvoorbeeld deze schets in pastelkrijt op papier. En nu vraag ik me af: waarom die iris als terugkerend thema in mijn werk? Wat heb ik daarmee? Is het iets persoonlijks? Of zit er een breder gedeelde symbolische betekenis achter?
Als je googlet naar betekenissen van de iris, kom je veel esoterisch gezweef tegen. Ook de Griekse godin Iris komt dan naar voren. Iris bracht boodschappen over van goden aan mensen. Volgens de mythologie verscheen er dan een regenboog, als brug tussen de goddelijke en de menselijke wereld.
Dat vind ik interessant, want is ‘inspiratie krijgen’ misschien vergelijkbaar met het ontvangen van een boodschap van ‘de goden’? Inspiratie lijkt immers ‘van boven’ te komen, of ‘vanuit een onwaarneembare wereld’. En die regenboog als brug vind ik ook mooi, omdat ik werk met ‘alle kleuren van de regenboog’.
Maar dat verklaart natuurlijk nog helemaal niet waarom ik irissen schilder. Voorlopig houd ik het erop dat ik ze schilder om hun kleuren, vormen en hun vergankelijke aard: groeien, bloeien en voorbij gaan.


Irissen 2 (2020) olieverf op doek, 60x40cm, €475
Deze irissen zijn vorig jaar geschilderd in een eigentijdse versie van de beproefde clair-obscur stijl. Daarna heeft het schilderij een jaar staan drogen. Vervolgens is het glanzend gevernist. Dit schilderij is nadrukkelijk aanwezig aan de muur. Dat komt door de combinatie van clair-obscur technieken en complementaire kleuren. Voor de rommeligheid is bewust gekozen; zo zie ik ze bloeien.

Wat inspireerde mij tot dit werk?
Deze irissen zijn gebaseerd op foto’s en schetsen die ik al jaren geleden heb gemaakt in Italië. Bijvoorbeeld deze schets in pastelkrijt op papier. En nu vraag ik me af: waarom die iris als terugkerend thema in mijn werk? Wat heb ik daarmee? Is het iets persoonlijks? Of zit er een breder gedeelde symbolische betekenis achter? Bij het schilderij Irissen 1 (zie hiervoor), lees je er meer over.


Knotwilgen (2021) olieverf op doek, 80x60cm, €765

Voor dit schilderij heb ik me laten inspireren door een techniek van Helen Frankenthaler*. Zij goot verdunde olieverf op een liggend canvas en liet de verf zo indrogen. 

Ik heb hier verdunde olieverf over een staand canvas naar beneden laten lopen.

Er ontstaat een regenachtige sfeer. De kale takken van de knotwilgen klauwen in de lucht. In de verte zie je wat licht. Is er iets om je aan vast te klampen? 

* Helen Frankenthaler was an American artist who invented a technique called “soak-stain” in the 1950s. This technique involved using thinned-down paint to create abstract paintings. Instead of using thick, opaque oil paint, Frankenthaler would add paint thinner until the paint was the consistency of watercolor. (Wikipedia)


Avondklok (2021) olieverf op doek, 40x50cm €295


Dit schilderij heb ik gemaakt toen de avondklok gold, maar waarom ik het toen ook maar 'Avondklok' heb genoemd, weet ik eigenlijk nog steeds niet.

Misschien vanwege de dreigende sfeer? Door de zwarte silhouetten van de stolpboerderijen en het oranje licht erachter? De tulpen bloeien nietsvermoedend door. Er is niemand op straat.

 

 


Rozen (2021) olieverf op doek, 60x60cm, €650

Deze rozen zijn met verdunde olieverf geschilderd. Hier en daar zijn ze ook weer weggepoetst, waardoor het wit van het doek kan meewerken in de lichtste tinten. Het schilderij is zacht glanzend gevernist.

Dit schilderij is een snapshot van de tijd. Een ode aan de lichtheid van ons bestaan. Welk gewicht leggen we in de schaal?


Verkocht:

Bollenvelden in bloei (2021) olieverf op doek, 40x50cm €295 (verkocht)


In dit schilderij gaat het om vlakverdeling, kleurbalans en het opzoeken van de grens tussen figuratief en abstract.

Je hebt een illusie van diepte in een toch tamelijk onwerkelijk landschap; de lucht is groen en er is hooguit een suggestie van bollenvelden.