nieuw werk

De schilderijen zijn gegroepeerd rond een thema. Je ziet per schilderij een rijtje foto's: de eerste toont het hele schilderij, de andere zijn detailfoto's. Informatie vind je onder elke foto: titel, jaartal, materiaal, formaat en prijs. Alle prijzen zijn inclusief btw.

De natuur en de seizoenen

In de natuur huist iets ongrijpbaars dat mij raakt. Het tijdloze dat in een flits zichtbaar wordt. Het vergankelijke dat onverwoestbaar lijkt. Rond dit thema cirkelen mijn meest recente schilderijen.

Dit bovenstaande werk is ontstaan uit een langdurig proces van schilderen, wegvegen, krassen en kleuren. De dramatische lichtval heeft iets weg van de klassieke clair-obscur techniek (ofwel chairo-scuro). Daarmee verraste ik mezelf eigenlijk, dus ik wilde die techniek beter leren kennen. Daarom heb ik recent een cursus clair-obscur gevolgd bij de Wackers Academie in Amsterdam. Weer terug in mijn atelier in Utrecht ben ik gaan onderzoeken hoe ik de geleerde techniek kan integreren in mijn eigen manier van werken:

Ik probeer het krasserige en het verfomfaaide van mijn eigen stijl te behouden, terwijl ik het zachte, transparante van de clair-obscur techniek toevoeg, door met lichte kleuren te glaceren op een donkere ondergrond. Hiermee probeer ik kwetsbaarheid en vergankelijkheid uit te drukken.
Verder moet er - volgens de regels van clair-obscur - altijd één lichtste punt zijn in het schilderij. Dat zie je hierboven in de bloem rechtsmidden. Voor een ander bloemstilleven in deze sfeer, zie werk op papier.

Zeegezichten

Mijn zeegezichten gaan over de ervaring van vrijuit waarnemen in de natuur. Over dat moment waarop alles op z’n plaats lijkt te vallen…

In het kleine zeegezicht hieronder (30x40cm) heb ik het schilderen van beweging in water en lucht onderzocht. En ik heb ook gespeeld met het abstracte: wanneer zie je nog dat het een zeegezicht is, wanneer wordt het puur vorm en kleur? Figuratief en abstract: daar zit geen vaste grens tussen. Iedereen kijkt anders.

Tijdens het schilderen van de donkere lucht hieronder, heb ik gebruik gemaakt van dezelfde techniek als bij een zeegezicht uit 2015. Lees hoe ik dat doe op de pagina eerder werk.

Voorjaar:

Het bovenstaande schilderij heet Boswandeling in het voorjaar. Ik begon met referentiefoto’s van een Nederlands landschap. Het werd een zoektocht naar kleur en sfeer, waardoor veel verflagen ontstonden.
Al die verflagen maken het schilderij korrelig. Dat is juist een pluspunt, schreef iemand op Instagram: "Die lagen geven diepte en complexiteit, zoals de natuur is." Een prachtige reactie, waar ik heel blij mee ben. Wil je ook meepraten? Volg mij dan ook op Instagram: @anetverdonk.

Hierboven zie je de tweede bloesemboom die ik heb geschilderd op dit formaat (60x80cm). De eerste is verkocht en zie je hier.  De enorme kracht die een bloeiende boom uitstraalt, fascineert mij. Ook omdat de bloei van zeer korte duur is. Er zijn veel soorten rood in deze boom verwerkt, maar de meest nadrukkelijke hier is kraplak.