wat vinden anderen?

Enkele kijkers en kopers aan het woord:

"Wat mij boeit en aanspreekt is de interpretatie van de schilder. 
Die raakt me en doet iets met me. Ik voel verwantschap met de schilder en met het onderwerp/beeld. De schilderijen van Anet Verdonk geven ruimte om zelf te interpreteren. Er spreekt een universeel verlangen uit...

Het werk bevindt zich op een mooie grens tussen realisme en interpretatie. Dat maakt mijn eigen gevoelens over het beeld wakker. Het bewerkstelligt dat ik er lang(er) naar wil kijken, en daardoor is het blijvend boeiend. Het geeft rust én het gaat met je gedachten aan de haal.



Schilderijen nodigen mij ook uit om naar de detaillering en techniek te kijken. Daarmee probeer ik me in de schilder te verplaatsen. Ik vind het interessant om daarover te van gedachten te wisselen. Voor mij roepen vooral de zeegezichten en landschappen van Anet dit op."

Murk van Leyden
(ontwerper van websites die je raken; www.8days.nl)


"De schilderijen van Anet Verdonk vallen op door de sprekende en warme kleuren. Toscane zindert Toscane, en klaprozen bloeien klaprozen. Het is indrukwekkend te zien hoe deze schilderes in een korte tijd het figuratieve, de details, langzaam maar zeker de rug toekeert.
In haar werk wordt sfeer steeds belangrijker en vervangt langzaam de lijnen van weleer. Over de landschappen hangt een zachte zweem van melancholie. Haar donkere schilderijen voelen mysterieus. De bloemenpracht daarentegen is uitbundig doch ingetogen. En steeds is daar dat spel van licht en donker.
Anet speelt met de lagen die zij aanbrengt in haar schilderijen. Zo kan een donker schilderij met een bepaalde lichtinval, opeens maneschijn doen schijnen, zie je opeens een weg die je eerder niet zag. Dat spreekt tot de verbeelding. Daarom zijn haar schilderijen méér dan een afbeelding. Ze nemen je mee in herinneringen. Je interpreteert je eigen blik, en dat verveelt nooit.
Prachtig vind ik het hier afgebeelde werk waar zee en lucht het doek regeren. Ook hier weer dat spel met licht, de schittering in het water. De donkere, mysterieuze lucht. Onheilspellend, en tegelijk geborgen.
Anet is nog lang niet uitgeschilderd. De weg die zij bewandelt nog lang niet uitgelopen. In blijde verwachting van wat nog komen gaat!"

Marcia Boeijinga
(kunsthistorica en communicatieadviseur bij het ministerie van EZ)

golven-14.jpg

"Ik vind vooral de zeegezichten erg mooi. Ik ga graag naar het strand. Ik hou erg van de wijdsheid en de ruimte, het geluid van de golven, de zilte lucht, krijsende meeuwen, de horizon kunnen zien. Als ik naar jouw schilderijen kijk, dan ruik ik de zee en voel ik de korrels zand in mijn gezicht waaien.

De zeegezichten roepen bij mij een prettig gevoel op; het strand is een plek waar ik graag ben. De schilderijen met de wat rustiger wolkenpartijen spreken mij wat meer aan dan de schilderijen met de woestere of onheilspellende wolkenpartijen. Misschien is het mijn inborst (ik denk niet 'onheilspellend' of ik ben niet somber ingesteld) of misschien wil ik het gewoon liever niet zien, word ik er onrustig van, zie ik liever een kalme, vredige lucht...

Ik ga me inschrijven voor je nieuwsbrief Atelierbericht. Ik zou je schilderijen (en vooral de zeegezichten) graag eens in het echt bekijken."

Cindy Heijdra (Landbouwraad Parijs)

"Ik geniet van mijn klaprozen. Ik heb er uitzicht op als ik op de bank zit en dat is als een venster op de zomer."


Alinda Lamein (adviseur bedrijfsvoering WRR)

 

Klaprozen1aquarel-6.jpg