Licht en donker (2)

Gepubliceerd op 29 november 2019 12:20

In mijn vorige blog vertelde ik hoe het clair-obscur effect (het ‘licht-donker’) onverwacht mijn schilderij binnensloop. Ik was met een herfstbos bezig en ik zocht naar een manier om het laag invallende licht overtuigend op het doek te zetten.

Werkende weg ontdekte ik dat de oplossing niet zozeer in kleurcontrasten zat, maar vooral in licht-donkereffecten. Daar had ik toen helemaal geen verheven gedachten bij over ‘clair-obscur’ of ‘chiaroscuro’. Ik ging gewoon mijn neus achterna. Pas toen ik tevreden was, realiseerde ik me dat ik het dramatische effect van ‘licht-donker’ hier enigszins te pakken had.

Werken met clair-obscur zorgt ervoor dat de lichtpuntjes tamelijk scherp afsteken tegen het donker. Dat geeft natuurlijk een dramatisch effect. In mijn beleving gaat clair-obscur dan ook over het kwetsbare en het vergankelijke leven.

Daarom vind ik half verwelkte bloemen zo’n mooi thema voor clair-obscur studies. Bijgaand werk is gemaakt in olieverf op speciaal daartoe geprepareerd papier. En je ziet het hopelijk meteen: de meest verwelkte bloem staat centraal en vangt het meeste licht.

Daarmee wil ik laten zien dat bloemen die bijna uitgebloeid zijn, hun trots hebben. Ze blijven zoeken naar het licht en ze houden het hoofd zo lang mogelijk geheven. Ik zie daarin een tragisch spanningsveld tussen opgeven en doorgaan. De verwelkte bloem vecht nog, maar zal het onherroepelijk verliezen.

Het gaat bij clair-obscur dus niet alleen om het lichtste punt zelf, maar ook om de vraag waarop je het helderste licht laat schijnen. Ook daarmee bepaal je de sfeer van een schilderij.


(wordt vervolgd)

Het bloemstilleven is te vinden bij werk op papier.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.