nieuw werk

 

 

 

Hieronder vind je een selectie uit mijn recente werk. Ik verander deze selectie regelmatig. Er is ook eerder werk. Zoek je een bepaald schilderij en kun je het niet vinden? Neem gerust even contact op. Dat is vrijblijvend.
De schilderijen zijn gegroepeerd op thema, zoals de herfst, of de zee. Je ziet per schilderij een rijtje foto's: eerst het hele schilderij, dan detailfoto's daarvan. Onder elke foto staan titel, jaartal, materiaal, formaat en prijs.

De zee

Mijn zeegezichten gaan over de ervaring van vrijuit waarnemen in de natuur.
In de natuur huist iets ongrijpbaars dat mij raakt. Het tijdelijke, vergankelijke dat er altijd is. En soms ineens het tijdloze dat in een flits zichtbaar wordt. Dan valt alles even op z'n plaats. Rond deze ervaring cirkelen mijn recente schilderijen.

Let op: dit nieuwe zeegezicht is te koop vanaf 29 februari. Zie: exposities.

Let op: dit nieuwe zeegezicht is te koop vanaf 29 februari. Zie: exposities.

In het kleine zeegezicht hieronder heb ik het schilderen van beweging in water en lucht onderzocht. Ik heb ook gespeeld met het abstracte: wanneer zie je nog dat het een zeegezicht is, wanneer wordt het puur vorm en kleur? Figuratief en abstract: daar zit geen vaste grens tussen. Iedereen kijkt anders.

Tijdens het schilderen van de donkere lucht hieronder, heb ik gebruik gemaakt van dezelfde techniek als bij een zeegezicht uit 2015. Lees hoe ik dat doe op de pagina eerder werk.

De natuur en de seizoenen

In de natuur huist iets ongrijpbaars dat mij raakt. Het tijdelijke, vergankelijke dat er altijd is. En soms ineens het tijdloze dat in een flits zichtbaar wordt. Dan valt alles even op z'n plaats. Rond deze ervaring cirkelen mijn recente schilderijen.

Dit bovenstaande werk is ontstaan uit een langdurig proces van schilderen, wegvegen, krassen en kleuren. De dramatische lichtval heeft iets weg van het klassieke clair-obscur (ofwel chairoscuro). Daarmee verraste ik mezelf eigenlijk, dus ik wilde die techniek beter leren kennen. Daarom heb ik recent een cursus clair-obscur gevolgd bij de Wackers Academie in Amsterdam. Weer terug in mijn atelier in Utrecht ben ik gaan onderzoeken hoe ik de geleerde techniek kan integreren in mijn eigen manier van werken.
Lees meer onder het volgende schilderij, of in mijn blog.

Ik probeer het krasserige en het verfomfaaide van mijn eigen stijl te behouden, terwijl ik het 'licht-donker' en het zachte, transparante van de clair-obscur techniek toevoeg, door met lichte kleuren te glaceren op een donkere ondergrond. Hiermee probeer ik kwetsbaarheid en vergankelijkheid uit te drukken.
Verder moet er - volgens de regels van clair-obscur - altijd één lichtste punt zijn in het schilderij. Dat zie je hierboven in de bloem rechts-midden.
Lees meer hierover in mijn blog. Voor een ander bloemstilleven in deze sfeer, zie werk op papier.