nieuw werk

home » kijken » nieuw werk

Hieronder vind je een selectie uit mijn recente werk. Ik verander deze selectie regelmatig. Er is ook eerder werk. Zoek je een schilderij? Neem dan vrijblijvend contact op.
De schilderijen zijn gegroepeerd op thema, zoals de herfst of de zee. Je ziet onder elk schilderij een rijtje foto's: eerst het hele schilderij, dan detailfoto's daarvan. Onder elke foto staan titel, jaartal, materiaal, formaat en prijs.

De zee

Mijn zeegezichten gaan over de ervaring van vrijuit waarnemen in de natuur.
In de natuur huist iets ongrijpbaars dat mij raakt. Het tijdelijke, vergankelijke dat er altijd is. En soms ineens het tijdloze dat in een flits zichtbaar wordt. Dan valt alles even op z'n plaats. Rond deze ervaring cirkelen mijn recente schilderijen.

Expositie zaterdag 29 februari in Utrecht. Zie: exposities.

In het kleine zeegezicht hieronder heb ik het schilderen van beweging in water en lucht onderzocht. Ik heb ook gespeeld met het abstracte: wanneer zie je nog dat het een zeegezicht is, wanneer wordt het puur vorm en kleur? Figuratief en abstract: daar zit geen vaste grens tussen. Iedereen kijkt anders.

Expositie op zaterdag 29 februari a.s. in Utrecht. Zie: exposities.

Tijdens het schilderen van de donkere lucht hieronder, heb ik gebruik gemaakt van dezelfde techniek als bij een zeegezicht uit 2015. Lees hoe ik dat doe op de pagina eerder werk.

De natuur en de seizoenen

In de natuur huist iets ongrijpbaars dat mij raakt. Het tijdelijke, vergankelijke dat er altijd is. En soms ineens het tijdloze dat in een flits zichtbaar wordt. Dan valt alles even op z'n plaats. Rond deze ervaring cirkelen mijn recente schilderijen.

Dit bovenstaande werk is ontstaan uit een langdurig proces van schilderen, wegvegen, krassen en kleuren. De dramatische lichtval heeft iets weg van het klassieke clair-obscur (ofwel chairoscuro). Daarmee verraste ik mezelf eigenlijk, dus ik wilde die techniek beter leren kennen. Daarom heb ik afgelopen zomer een cursus clair-obscur gevolgd bij de Wackers Academie in Amsterdam. Weer terug in mijn atelier in Utrecht ben ik gaan onderzoeken hoe ik de geleerde techniek kan integreren in mijn eigen manier van werken.
Lees meer onder het volgende schilderij, of in mijn blog.

Ik probeer het krasserige en het verfomfaaide van mijn eigen stijl te behouden, waaraan ik het 'licht-donker' en het zachte, transparante van de clair-obscur techniek toevoeg. Hiermee probeer ik kwetsbaarheid en vergankelijkheid uit te drukken.
Volgens de regels van clair-obscur moet er altijd één lichtste punt zijn in een schilderij. Dat zie je hierboven in de bloem rechts-midden.
Lees meer hierover in mijn blog. Voor een ander bloemstilleven in deze sfeer, zie werk op papier.