Kunst maken met een algoritme: wat levert het op?

Gepubliceerd op 2 juni 2022 om 12:39

In mijn vorige blogs verbaasde ik me enorm over de groeiende markt voor digitale kunst met NFT’s. Mijn verbazing steeg nog verder toen ik las dat er algoritmes worden gebruikt om zoveel mogelijk varianten van een werk op de markt te kunnen brengen.

 

Het hele NFT-gedoe is een hype voor te rijke mensen. NFT’s zijn een soort certificaten voor digitale bestanden. Ze zijn wereldwijd verkrijgbaar via internet. Ze hebben geen juridische status. En ook technisch beschermen ze het copyright niet.

 

Toch worden digitale bestanden met NFT’s gekocht voor belachelijke bedragen. Bijvoorbeeld door types als Paris Hilton en andere ‘socialites’. Google bijvoorbeeld eens op ‘Bored Ape Yacht Club’. En je staat versteld…

 

Dan lees je dat een digitaal bestand van een ‘Bored Ape’ nu ongeveer €350.000 kost. Daar zou je dan ook het lidmaatschap van een exclusieve club bij krijgen. Dit heeft niks met kunst te maken, maar vooral met gevoelens van status en erbij mogen horen. Bij uitstek geschikt om mensen geld uit de zak te kloppen.

 

En dan te bedenken dat die ‘Bored Ape’ in duizenden versies bestaat. Allemaal gemaakt met behulp van een algoritme. In februari 2022 waren er 10.000 versies. En begin mei is er een nieuwe serie op de markt gebracht van weet-ik-veel hoeveel unieke exemplaren. Een minimaal verschil (een kleurtje hier, een streepje daar) is al een uniek werk.

 

Een uitstekend melkkoetje dus. Hier worden mensen heel rijk van. Behalve de kunstenaar zelf. De maker van het originele ‘Verveelde Aapje’ grijpt ernaast. Zij verkocht het oer-ontwerp van de ‘Bored Ape’ voor een redelijk bedrag, maar ze werd niet op de hoogte gebracht van hoe haar werk verder werd gebruikt. Daar kwam ze pas later achter, aldus het tijdschrift Rolling Stone.

 

Even los daarvan: het idee om een algoritme te gebruiken om met beeldend werk eindeloos te kunnen variëren, vind ik op zichzelf wel vernieuwend. Maar is een serie van tienduizenden exemplaren artistiek nog interessant?

 

Zoals ik vorige keer schreef: ik vind het spannend en inspirerend om eindeloos digitaal te variëren op een thema en te kijken waar het me brengt. Dat doe ik gewoon zelf. Ik gebruik geen algoritme. Maar ik moet zeggen dat de apps mij soms varianten voorschotelen waar ik versteld van sta.

 

Soms word ik op sleeptouw genomen door het materiaal. Dat is met digitaal schilderen niet anders dan met olieverf. Maar ook bij het digitale werk blijf ik bewust keuzes maken. Artistieke keuzes. Menselijke keuzes. Dat kan een algoritme niet. En dat verschil ga je toch zien, op den duur.

 

Klik hier en bekijk mijn digitale werk op Youtube.

 

Enkele interessante links over dit onderwerp:

 

Voorbeelden van digitale variaties op eenzelfde thema:


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.