Luchtkastelen

Gepubliceerd op 10 oktober 2019 14:13

Sommige mensen verwarren hun leven met hun bankrekening. Laatst kreeg ik op Instagram een direct-mail van een Britse mevrouw die zich voordeed als kunsthistorica. Misschien was ze dat ook wel. Ze vertelde me dat ze erg onder de indruk was van mijn werk en dat ze een schilderij wilde plaatsen op haar Instagram-pagina. Het format is als volgt: je schilderij komt tussen twee andere, beroemde werken te staan. Liefst werken die jou hebben geïnspireerd. En er komen mooie, verbindende teksten bij. Die schrijft ze dan voor jou.

Haar Instagram-pagina ziet er inderdaad mooi uit (zie: @thewunderkammerof_lilye). De teksten vind ik wat minder: een beetje te verheven, quasi poëtisch en weinig verbindend. Maar ja, het is toch prachtig dat zo iemand iets ziet in je werk?! Dus ik googelde haar en ze bleek ook een website hebben (www.thewunderkammeroflilye.com), waarop ze schrijft dat kunst haar leven is. En dat kunst haar door een donkere periode van haar leven heeft gesleept.

Klinkt mooi, maar ik ben niet naïef, dus ik vroeg haar wat het plaatsen van mijn werk zou kosten. Dat bleek 70 Britse pond (ongeveer 78 euro) te zijn. Dat vond ik wel duur.
 Daarom vroeg ik haar wat ik nog meer mocht verwachten behalve de enkele honderden ‘likes’ die gemiddeld worden gegeven op haar berichten. Dat was natuurlijk heel veel! Contacten met galeriehouders! Verkopen! Opdrachten! 

Daar wilde ik meer van weten, maar toen ik vroeg of ze me in contact wilde brengen met kunstenaars die deze voordelen daadwerkelijk hadden ervaren, hoorde ik ineens niks meer. Het één en ander zette me aan het denken over dit soort transacties.

Het zijn pure luchtkastelen.

Zelfs al zou ik genoegen nemen met enkel en alleen de toegenomen aandacht op Instagram. Dan nog kom ik bedrogen uit. Die aandacht is namelijk voor weinig geld te koop. Bij een webwinkel als Instagrow kun je honderden ‘likes’ kopen voor slechts enkele euro’s. Idem dito voor ‘volgers’. Dus als zij enkele euro’s betaalt voor nep-aandacht en ik betaal haar 78 euro… wie trekt dan aan het kortste eind?!

Het treurige is dat ik me in eerste instantie gevleid voelde. Je hóópt dat het oprecht is, dus je dénkt dat het oprecht is. Daarmee geef je jezelf een goed gevoel. Waardoor je impulsief beslist: doen! Veel kunstenaars trappen erin. Anders zou zo’n pagina niet bestaan.  
Maar gelukkig ben ik daarvoor te secundair. Of misschien te zakelijk. Dus die euro's zitten nog in mijn zak. En dat luchtkasteel wordt voor mij niet gebouwd.

Eventjes een goed gevoel creëren. Dat is het fundament onder zo’n luchtkasteel. De mens wil blijkbaar bedonderd worden.

Treurig is het dan ook, dat deze (zogenaamde?) kunsthistorica op deze manier misbruik maakt van het vertrouwen van kunstenaars.
Je wordt erin geluisd met complimenten voor je werk en met mooie beloften die je niet kunt checken. En ze paait je met woorden over kunst die haar leven inhoud geeft. Helaas gaat het uiteindelijk alleen maar om kunst die haar bankrekening spekt. Dat bleek meteen: toen ik geen interesse had in haar deal, stopte ze onmiddellijk met mij te volgen. Hoe geïnteresseerd in het werk van de ander ben je dan?!

PS: Mijn Instagram-adres is @anetverdonk; op het moment dat ik dit schrijf heb ik 561 volgers, die er in vrijheid voor hebben gekozen om mij te volgen; ik heb er geen cent aan uitgegeven.
(Let op: @anetverdonk is ook mijn Twitter-adres. Daar heb ik veel minder volgers.)

Op de foto zie je zeelucht. Het is een deel van het werk Noordzee dat ik vorig jaar heb verkocht.
Hier zie je wat ik verder heb verkocht.
Hier lees je hoe je een werk van mij zou kunnen kopen, huren, of in opdracht laten maken.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.